Lediga lägenheter
 Felanmälan

Hyresgäst

Avfall och återvinning 

Bidra till en bättre miljö – sopsortera och återvinn ditt avfall. Ditt område blir även renare och trevligare om du tar vara på dina sopor och ditt avfall på rätt sätt. Våra fastigheter har fyrfackskärl där du som hyresgäst ansvarar för att sortera ditt avfall själv. Det är viktigt att du följer de instruktioner som finns.  

 

Läs Instruktioner här


Felanmälan 

Om något går sönder i din lägenhet eller i ett gemensamt utrymme ska du anmäla det till din fastighetsskötare.

 

Felanmälan

 

Vid akuta händelser var god ring fastighetsskötaren 

Roxana 0703201520. 

( ex om något rör går sönder, stopp i avloppet, inbrott, brand osv.. )

 

Innan du felanmäler vill vi att du kollar upp dessa frågor:

Problem med värmen? – Är alla element kalla, eller fungerar några? Är bara delar av elementet kallt?

Saknas varmvatten? – Är alla kranar kalla, eller fungerar någon ex bara kallt i duschen, men kökskranen ger varmvatten?

Kontakter slutar att fungera - Har du testat med en ny apparat el lampa?

 

Din hyra 

Kom ihåg att betala din hyra i tid. Du betalar hyran i förskott och den ska vara betald senast den sista vardagen i månaden. 

Betala hyran

Du betalar in din hyra till vårt bankgironummer som finns på hyresavin vi skickar ut med tre månaders intervall. För att vi ska veta att betalningen kommer från dig ska du märka din betalning med faktura-numret som finns på din avi. 
 

Gemensamma utrymmen

Det är viktigt att hålla rent i de allmänna utrymmena, dvs där du och dina grannar rör er. Alla ansvarar för att städa upp efter sig ( går man in med leriga stövlar en regnig dag, torkar man också upp efter sig. 

 

Tvättstuga

Det är viktigt att hålla tvättstugan ren och snygg eftersom det är många som använder den. Det är upp till dig som hyresgäst att lämna tvättstugan i gott skick.

För tidsbokning fyller du i ett tidsschema som finns i din tvättstuga. Vänligen respektera andras tider och avboka din egen om du får förhinder så andra kan få möjlighet att boka sig.
 

Även här sopsorterar du dvs du tar med dig dina egna sopor ut till tunnan för sortering. I 

tvättstugan finns endast en liten sophink där luddet från torktumlaren slängs. När denna är full hjälps ni åt att tömma och lägga i ny plastpåse.

 

När du har tvättat klart är det viktigt att du städar efter dig. 
 

checklista innan du lämnar tvättstuga/torkrummet

  • rensa filtret i torktumlaren
  • tömma och skölja av facket för tvätt- och sköljmedel
  • torka av alla maskiner och bänkar
  • sopa/dammsuga och torka golvet vid behov.

Förråd 
Till varje lägenhet tillhör ett förråd. 
Hur stort förrådet är beror på hur stor din lägenhet är. 
Dvs en 1:a har de minsta förråden, 2:orna mellanstora förråd och 3:orna har de största förråden. 
Om man vill hyra ytterligare ett förråd tar vi ut en extra avgift för det och debiterar dig i förväg ihop med din månadshyra. Kontakta din hyresvärd för mer information. 

Trivsel och trygghet 
Du bor i ett flerfamiljshus där alla har rätt till lugn och ro i sitt hem. Tänk på att visa hänsyn och inte störa dina grannar, oavsett tidpunkt på dygnet.Om du blir störd av en granne är det alltid bäst att prata med grannen för att tillsammans försöka hitta en lösning. Personen kanske inte är medveten om att den stör. Om det inte ger något resultat kan du kontakta oss 
 

Bredband
Våra fastigheter har möjlighet att teckna fibertjänster via MÖ-fiber. 
För att kunna få tjänster via fibernätet finns det en mediabox i din lägenhet. Boxen är ett lägenhetstillbehör som du har ansvar för. Om boxen skulle skadas eller förstöras är det du som hyresgäst som får stå för kostnaden för en ny. 

Underhåll och renovering 
Får jag tapetsera och måla om själv? 
Det är tillåtet att tapetsera själv i lägenheten, men det måste vara fackmannamässigt utfört. Försök att hålla dig till färger och mönster som inte är allt för udda, eftersom det annars kan innebära att du måste göra om det innan du flyttar. Är arbetet slarvigt eller oförsiktig utfört kan du bli skyldig att betala för att återställa det när du flyttar. 
Hör alltid med oss innan du gör en förändring i din lägenhet. 

Värme 

Temperaturen i din lägenhet ska vara både behaglig och hållbar ur miljö- och kostnadssynpunkt. Temperaturen i våra lägenheter ska därför ligga mellan 20 och 21 grader.Med hjälp av en termostat reglerar elementet värmen i rummet. När temperaturen i rummet når över 20 grader slår termostaten av det varma vattnet och elementet blir kallt. Det är alltså inte säkert att ditt element alltid är varmt.  

Vilken temperatur gäller?

Lägenheter, kontor och förskolor20–21 grader
Grupp- och äldreboenden21–22 grader
Samlingslokaler och kvartersstugor19–20 grader
Tvättstugor, källare och varmgarage16–17 grader

 

Tips om ditt boende

Ta hand om din lägenhet
Det är du som hyresgäst som ansvarar för att sköta om din lägenhet. Här finns ett antal punkter att tänka på:

  • Frosta av kyl och frys regelbundet (om de inte är självavfrostande).
  • Spisen ska hållas ren (ugn, spisplattor/spishäll och bakom spisen).
  • Köksfläkten fungerar bättre och du minskar brandrisken om denna hålls ren. Det gäller även fettfiltret i fläkten, som behöver göras rent minst en gång i månaden.
  • Golvbrunnen i badrummet behöver rensas för att det inte ska bli stopp i avloppet och lukta illa.
  • Vattenlåset på avloppsröret under tvättstället och under diskhon hindrar dålig lukt från att komma upp. Dessa måste rensas ibland.
  • Kontrollera och gör rent alla ventiler i lägenheten. För att du ska få en god ventilation är det mycket viktigt att ventilerna inte är igentäppta,
  • Kontrollera funktionaliteten och batteriet i brandvarnaren! Alla våra lägenheter är utrustade med en brandvarnare men du som lägenhetsinnehavare är skyldig att kontrollera att den fungerar.
  • Elsystemet i din lägenhet tål inte hur mycket belastning som helst. Om du belastar det för hårt, t ex genom att ha många elektriska apparater igång samma samtidigt, kan säkringar gå sönder och strömmen bryts. Om detta händer får du byta propp i elskåpet (om du har ett äldre proppskåp) eller trycka upp säkringsknappen (om du har automatsäkringar). Exempel på apparater som drar mycket ström är kaffebryggare, vattenkokare och hårtork.


 

Rökning i våra fastigheter tycker vi inte om. Det gäller även i lägenheterna. Röklukt sprider sig snabbt genom ventiler och fönster in till grannarna. Röksanering av lägenheter är dessutom mycket kostsamma. Vi är därför tacksamma om du inte röker på balkongen eller direkt utanför porten. Det är trevligt att mötas av en ren entré. Rökning är absolut förbjuden i alla gemensamma utrymmen ( källare, vindar, cykelförråd, tvättstuga, trapphus och entré). 


 


 

Hemförsäkring måste jag ha en?
Vi rekommenderar starkt att du skaffar en hemförsäkring. Om det händer något i din lägenhet (inbrott, brand, vattenskada, skadegörelse etc) blir du ersättningsskyldig. Har du ingen försäkring får du stå för hela kostnaden själv. Med en hemförsäkring kan du via försäkringsbolaget få ersättning.

Ta kontakt med ett försäkringsbolag (eller flera för att jämföra villkor och priser).

Trapphusen är din väg ut och Räddningstjänstens väg in.

Därför får du inte förvara saker i trapphuset, dels för att inte blockera framkomligheten och dels för att inte riskera brand. Brand i trapphus får allvarliga konsekvenser. Detta gäller även källare, vindar och tvättstugor. Som fastighetsägare är vi skyldiga att se till att allmänna utrymmen inte är blockerade. Hittar vi saker i dessa utrymmen måste vi därför ta bort dem.


 

Kallt inomhus?

Tycker du att det är kallt i din lägenhet? Börja med att själv mäta temperaturen mitt i rummet och en bit ovanför golvet. Visar din termometer mindre än 20 grader kan något vara fel.

Tänk på att inte vädra längre än 5 min på vintern! Eftersom värmen regleras genom en termostat kommer elementen i din lägenhet att försöka uppnå 21 grader, vilket ger en ökad och onödig värmekostnad för din hyresvärd. 


 

Stopp i avloppet?

Som hyresgäst är du ansvarig för att avloppen i kök och badrum rensas regelbundet. Det gäller vattenlåsen under handfatet och diskbänken och golvbrunnen i badrummet. Öppna vattenlåset och gör rent, så rinner vattnet ner lättare.


 

Det rinner ut vatten från kylskåpet!
Förmodligen är isrännan på bakväggen i kylskåpet igensatt. Det är ett litet hål längst in och långt ner i kylen där vattnet ska rinna ner och sedan dunsta bort. När det är stopp rinner vattnet istället ner i botten på kylskåpet och så småningom ut på golvet.

Se till så att det inte hamnat is eller smuts i isrännan som stoppar vattnet från att rinna ner. Ett sätt att hindra is från att bildas är att inte packa sakerna i kylen alldeles intill bakväggen.


 

Hyra ut i andrahand

För att få hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens tillstånd.

  • Du får enbart hyra ut om du har fått skriftligt tillstånd från oss. Hyr du ut utan vårt tillstånd är det en grund för uppsägning.
  • Tänk på att ansöka i god tid.
  • Om du får tillstånd av oss att hyra ut din lägenhet i andra hand gäller tillståndet enbart den personen som du har ansökt om.
  • Vi kan neka godkännande om vi misstänker att den tänkte andrahandshyresgästen inte är skötsam.
  • Tiden som du får hyra ut är den som vi har kommit överens om. Behöver du förlänga måste du ansöka igen.
  • Det är du som förstahandshyresgäst som är ansvarig för att hyran betalas i tid. Tänk på att utebliven hyra är skäl för uppsägning.